Kościół św.
Idziego
Prawdziwą zagadką jest istnienie tego kościółka pod
samymi murami Wawelu. Ufundował go Władysław Herman na cześć
św. Idziego przez wdzięczność za narodzenie syna Bolesława koło
r. 1086,
Jakie było jego przeznaczenie i losy, które przechodził
w ciągu dwóch wieków, pokryte są tajemnicą.
W dochowanych do dzisiaj księgach miasta Krakowa od początku
XIV wieku, jest pod r. 1310 wzmianka o kościele św. Idziego
przed miastem. Dopiero w r. 1320 występuje on na widownią
historyczną, gdy z kościoła św. Andrzeja, przeznaczonego dla
Klarysek ze Skały, przeniósł król Władysław Łokietek
prebendarzy kollegiackich do kościoła św. Idziego. Prałaci,
kanonicy i wikaryusze wraz z dotacyami na ich utrzymanie
legowanemi, znaleźli się za zgodą opata Benedyktynów Klemensa
i biskupa krak. Nankiera przy kościele św. Idziego. Patronat też
benedyktyński do spółki dzielony dotąd z Toporczykami nad św.Andrzejem
król przelał na kościół św. Idziego.
W r. 1402 papież Bonifacy IX na prośbę króla Władysława
Jagiełły, za zgodą Jana Andrzeja z Tenczyna w imieniu Toporczyków
i opata Benedyktynów w Sieciechowie, nadał patronat rektorowi
uniwersytetu krakowskiego. Mimo to Toporczykowie jakieś prawa
opiekuńcze sobie zachowali, skoro w r. 1588 tenże sam patronat
nad kościołem św. Idziego przekazali klasztorowi OO. Dominikanów
przy św. Trójcy w Krakowie. Co się stało z świeckiem duchowieństwem
przy kolegiacie św. Idziego znowu nic nie wiadomo, bo odtąd
zakonnicy św. Dominika w nim nabożeństwa odprawiają do dziś
dnia. Długosz mówiąc w XV wieku o kościółku św. Idziego nad
brzegiem Rudawy pod zamkiem, wystawionym z cegły, przywodzi
podanie o nim takie, iż stał on pierwotnie w miejscu, gdzie leży
kościół św. Andrzeja, a kto i kiedy go założył, nie udało
się mu dowiedzieć; to tylko stwierdza, że patronat nad nim należał
do opata i klasztoru Benedyktynów w Sieciechowie.
A że w dochowanym do naszych czasów kościele św.
Idziego nie ma ani śladu budowli romańskich i jest on dziełem
gotyckiego stylu epoki, przeto snuć wolno przypuszczenie, iż za
Władysława Hermana założony pod wezwaniem św. Idziego i
Benedyktynom oddany w opiekę, dostał później tytuł św.
Andrzeja. A zatem kościół św. Andrzeja z pierwotnymi swymi
murami, odzianymi w szatę stylu barokowego, byłby owym św.
Idziego. Kiedy zaś i dlaczego zbudowano w innem miejscu późniejszy
kościół św. Idziego pozostanie tajemnicą ciekawą do rozwiązania.
Palił on się kilka razy; najprzód zapewne w czasie napadów
tatarskich, potem przy innych zdarzeniach, że obecnie przedstawia
prezbiteryum gotyckie z XV wieku, a nawę główną w nowszym
stylu z XVI wieku. Główną przebudowę spowodował pożar wybuchły
w r. 1548 d. 23 lipca, poczem długo on czekał naprawy, gdyż
dopiero w r. 1588 Szczęsny Czerski, sędzia ziemski krakowski i
Jan hrabia na Tęczynie, uposażywszy na nowo dwiema wsiami,
gruntowną przeprowadzili odnowę. Dano wtedy kościołowi św.
Idziego nowe sklepienie w nawie głównej, przedłużywszy ją ku
zachodowi. Herb Topór widniejący na zwornikach w sklepieniu i na
żelaznych drzwiach do zakrystyi przypomina właśnie tych
fundatorów.
Z epoki gotyckiej osobliwym zabytkiem są tu obrazy Męki
Pańskiej, wykonane przez krakowskich malarzy w XV wieku; tworzyły
one tryptyk, obecnie odosobnione wiszą po ścianach. Główną
jednak ozdobę kościoła św. Idziego stanowią kamienne stalle w
prezbiteryum i dwoje drzwi w nawie, w stylu odrodzenia. Znawcy w
tych stallach odróżniają trzy epoki; najstarszą jest górna część
z figurą św. Stanisława, szereg nyż w zapieckach z pińczowskiego
kamienia pochodzi z końca XVI wieku, a reszta od dołu z
alabastru i marmuru z początku XVII w.
Zawadzał kościół św. Idziego przy zaprowadzaniu tramwaju w
Krakowie, gdyż w tem miejscu zwęża on bardzo ulicę Grodzką i
pojawiły się wnioski, aby go posunąć ku murom zamku w ciekawy
sposób.
Prezbiteryum, które dziś stoi od wschodu, miało zająć
to samo przeznaczenie od zachodu przy nawie. Lecz przecież przeważył
rozsądek i kościół pozostał na swojem miejscu. Z wiosną r.
1902 rozpoczęto zupełną restauracyę kościoła św. Idziego,
przyczem domostwa bezpośrednio go otaczające mają być
zburzone.
Otoczenie kościoła św.
Idziego w czerwcu 1904 r widać dom kapitulny przy kościele św.
Idziego, jeszcze przed remontem i wyburzeniem przybudówki w 1911
r
Otoczenie kościoła św.
Idziego. 1907