Zmiany
własności nieruchomości w Krakowie związane z
kasatami klasztorów
przełomu XVIII i XIX w.
W 1791 r. Johann Friedrich Zöllner, opisując Kraków, stwierdził,
że "w całym mieście jest nie więcej jak 1000–1100
domów, zresztą biorąc pod uwagę obszar, jaki ono zajmuje,
liczba ich nie może być wyższa. Tym bardziej uderzające jest,
gdy się słyszy, że znajdują się tu 72 kościoły i 30
klasztorów".
W pierwszej połowie XVIII w. w Krakowie w obrębie murów
obronnych własność duchowna obejmowała prawie jedną czwartą
nieruchomości. W 1773 r. na terenie aglomeracji krakowskiej, jaką
tworzyły miasta Kraków, Kazimierz ze Stradomiem, Kleparz oraz
przedmieścia (Garbary, Wesoła) i jurydyki (Biskupie),
funkcjonowało 39 klasztorów, a Kraków nazywano „drugim
Rzymem”.
Decyzja papieża Klemensa
XIV z lipca 1773 r. o zlikwidowaniu zakonu jezuitów rozpoczęła
proces zmniejszania liczby obiektów sakralnych oraz nieruchomości
należących do duchowieństwa w Krakowie. Majątek zniesionego
zakonu przejęła powołana przez Sejm Rzeczypospolitej Komisja
Edukacji Narodowej.
W 1774 r. kościół św. Barbary został przekazany
Kongregacji Kupieckiej, a klasztor przejęli księża mansjonarze
kościoła Mariackiego. Od 1780 r. w budynku pojezuickim działał
szpital kliniczny Szkoły Głównej Koronnej, pracowały w nim
siostry miłosierdzia zwane szarytkami, które opuściły swój
klasztor przy ul. św. Jana. (W kwietniu 1784 r. kamienicę
przy ul. św. Jana 8, dawniej należącą do szarytek, a od 1783
r. do misjonarzy ze Stradomia, kupiła Urszula Dembińska, starościna
wolbromska).
Szpital w 1788 r. przeniesiono do dawnego klasztoru
karmelitów bosych na Wesołej. W 1796 r. zabudowania pojezuickie,
jako rekompensatę za klasztor z kościołem św. Jadwigi na
Stradomiu, otrzymali bożogrobcy z Miechowa, którzy prowadzili tu
szkołę, a kościół użytkowali wspólnie z Kongregacją
Kupiecką.(W 1837 r. władze uznały zakon zakon bożogrobców
za wygasły i przejęły nieruchomość, w której zakwaterowano
wojsko, czyli Milicję Krajową. Od 1843 r. funkcjonowała tutaj
bursa akademicka. W 1874 r., po wymarciu bożogrobców, kościół
św. Barbary otrzymali w tymczasową administrację jezuici, mający
od 1868 r. siedzibę w kolegium na Wesołej (ul. M. Kopernika 26).
W 1878 r. jezuici wynajęli część budynku przy Małym Rynku
(obecnie ul. Sienna 7) i tu rezydowali; w 1880 r. przenieśli się
do kamienicy Mały Rynek 7. W 1908 r. wykupili swoją dawną
siedzibę, a w 1910 r. przejęli kościół św. Barbary).
W 1774 r. w kolegium przy ul. Grodzkiej umieszczono
jezuickich księży emerytów, którzy opiekowali się kościołem
św. św. Piotra i Pawła. W 1780 r. nieruchomość przejęła
Szkoła Główna Koronna – przez trzy lata działało tu
seminarium nauczycielskie. W 1786 r. budynek kolegium i kościół
przekazano cystersom z Mogiły i do 1796 r. funkcjonowało tu
studium generalne. (W 1796 r. władze austriackie przejęły
gmach na siedzibę różnych urzędów, potem były tu magazyny
wojsk rosyjskich. W latach 1815–1846 urzędował tu Senat
Wolnego Miasta Krakowa, potem c.k. Sądy – Krajowy i Apelacyjny.
Kościół w latach 1796–1809 był austriackim kościołem
garnizonowym, potem cerkwią dla wojsk rosyjskich, a w 1830 r.
przeniesiono tu parafię ze zburzonego kościoła Wszystkich Świętych).
W 1776 r. budynek nowicjatu przy ul. Szczepańskiej
przekazano Radzie miasta Krakowa na miejskie koszary dla wojska. (Od
1797 r. stacjonowało w nich wojsko austriackie, przeniesione w
początkach XIX w. na Wawel. W 1801 r. zburzony został kościółek
św. Macieja, w 1802 kościół św. Szczepana, a około 1809
budynek koszar, czyli jezuickiego nowicjatu – powstał pl.
Szczepański).
Pierwszy rozbiór Polski w 1772 r. przyniósł duże
zmiany w uposażeniu krakowskich klasztorów, gdyż nowa granica
państwa niejednokrotnie oddzielała część dóbr od klasztoru,
do którego należały; układem z 1785 r. Polska i Austria zrzekły
się wzajemnie dóbr klasztornych położonych poza granicami. Od
1782 r. administratorem diecezji krakowskiej był bp Michał Jerzy
Poniatowski (od 1785 r. prymas Polski), który pod pretekstem zubożenia
i braku materialnych podstaw działalności dążył do
zredukowania liczby duchowieństwa zakonnego w Krakowie poprzez
likwidację klasztorów. W marcu 1786 r. została powołana
komisja, której zadaniem było spisanie majątku krakowskich
klasztorów, z uwzględnieniem uposażenia pozostającego poza
granicami państwa. Na podstawie jej ustaleń Poniatowski ogłaszał
likwidację krakowskich klasztorów i sekularyzację ich majątku
lub zamykanie nowicjatu w żeńskich klasztorach, co miało
doprowadzić w naturalny sposób do ich likwidacji.
Dekretem z lipca 1783 r. uznano duchaków za niezdolnych do
dalszego utrzymywania i prowadzenia szpitala – do ich klasztoru
przy kościele Świętego Ducha zostali przeniesieni księża
emeryci (od XVII w. mieszkający w szpitalu św. Marcina przy ul.
Grodzkiej 59/61), których przełożony kierował obu wspólnotami.
W 1788 r. został zlikwidowany klasztor duchaków, kościół
Świętego Ducha wyłączono z kultu, położnice i podrzutki ze
szpitala przeniesiono do szpitala św. Łazarza na Wesołej –
poduchacki szpital pełnił funkcję przytułku dla ubogich. W
1791 r. kościół wraz z częścią szpitala został wydzierżawiony
przez Radę miasta Krakowa (jako zarządzającą od XVI w. majątkiem
szpitala) kanonikowi Wacławowi Sierakowskiemu na manufakturę
sukienną. (W 1827 r. zabudowania szpitalne stały się własnością
gminy miasta Krakowa. W 1886 r. Rada Miejska zdecydowała o
budowie teatru miejskiego na miejscu poduchackiego kompleksu – w
1888 r. zburzono szpital, a w 1892 kościół).
W marcu 1787 r. zdecydowano o likwidacji dwóch klasztorów
dominikanek mieszczących się przy ul. Stolarskiej i
przeniesieniu zakonnic do klasztoru na Gródku. Dekretu jednak nie
wykonano, gdyż siostry nie mogły się pomieścić w jednym
klasztorze, w związku z tym zamknięto nowicjat.
W sierpniu 1787 r. karmelici bosi przekazali Poniatowskiemu
klasztor na Wesołej, tzw. Nowicjat, na siedzibę szpitala
generalnego. Zakonnicy przenieśli się do klasztoru przy ul.
Senackiej. W utworzonym w dawnych klasztornych zabudowaniach
szpitalu św. Łazarza pracowały siostry szarytki, kościół stał
się szpitalną kaplicą.
Jesienią 1787 r. karmelitanki bose z klasztoru przy kościele św.
Marcina na ul. Grodzkiej zostały przeniesione do klasztoru przy
kościele św. Teresy na Wesołej, jako obszerniejszego i
wygodniejszego do zamieszkania przez większą liczbę zakonnic
(nowicjat został zamknięty). Kosztem zabudowań poklasztornych
przy ul. Grodzkiej rozszerzono budynek arsenału.
W październiku 1787 r. Poniatowski przekazał Radzie
miasta Krakowa budynek dawnego kościoła św. Scholastyki i
klasztoru benedyktynek staniąteckich z przeznaczeniem na koszary
garnizonowe i skład narzędzi przeciwpożarowych. (W
opracowaniach pojawia się informacja, że klasztor został
zniesiony już w 1782 r., jednak brak potwierdzenia tego faktu w
dokumentach. Od połowy XVII w. klasztor był wykorzystywany
jedynie jako miejska siedziba ksieni staniąteckiej. Od 1877 r. w
przebudowanych budynkach mieści się szkoła).
We wrześniu 1787 r. zdecydowano o likwidacji klasztoru
bernardynek przy kościele św. Agnieszki na Stradomiu, jednak
dekret wykonano dopiero w lipcu 1788 r., przenosząc zakonnice do
klasztoru przy kościele św. Józefa na ul. Poselskiej, równocześnie
zamknięto nowicjat. Opuszczone budynki na Stradomiu sprzedano w
czerwcu 1789 r. Aleksandrowi Romiszewskiemu, podkomorzemu królewskiemu.
Już w maju 1784 r. Poniatowski postanowił utworzyć w
Krakowie siedzibę dla kleryków zakonu bazylianów, jednak
dopiero w maju 1788 r. zdecydował, że przejmą klasztor
bernardynów przy ul. św. Jana, zwany na Żłóbku, z którego
zakonnicy zostali przeniesieni do klasztoru na Stradomiu. W lipcu
1789 r. dekretem prymasa zamknięto nowicjaty duchaczek, koletek
na Stradomiu i augustianek na Kazimierzu.
W latach 1796–1809 Kraków znajdował się w granicach
monarchii austriackiej. Władze w ramach likwidacji tych
instytucji, które nie miały funduszy na prowadzenie działalności,
kontynuowały rozpoczęty przez prymasa Poniatowskiego proces
zmniejszania liczby krakowskich klasztorów. W 1796 r. zajęto
klasztor bożogrobców z kościołem św. Jadwigi na Stradomiu,
przenosząc zakonników do pojezuickich zabudowań przy kościele
św. Barbary. Zabudowania na Stradomiu w 1798 r. zostały
przebudowane na siedzibę austriackiego urzędu celnego.(Od
1846 r. w budynku mieściła się poczta, od 1859 r. komenda
wojskowa). Także dawny klasztor bernardynek przy kościele św.
Agnieszki na Stradomiu został przeznaczony na magazyny wojskowe,
budynek kościoła w 1801 r. sprzedano przedsiębiorcom i
adaptowano na magazyny. (Wykupiony z rąk prywatnych i
odrestaurowany w XX w. stał się kościołem garnizonowym).
Klasztor i kościół trynitarzy na Kazimierzu zajęto na magazyny
siana i słomy oraz kwatery dla wojska. Przekazany bazylianom
pobernardyński klasztor na ul. św. Jana szybko ulegał
zniszczeniu ze względu na niewielką liczbę zakonników,
utrzymujących zabudowania do 1802 r., chociaż dekret cesarski z
1797 r. nakazał sprzedaż zrujnowanego kościoła i klasztoru na
drodze publicznej licytacji. Budynki dopiero w listopadzie 1801 r.
kupił kupiec Maciej Knotz i powstała oberża „Pod królem węgierskim”.
(W 1818 r. Knotz dokupił przylegające od tyłu zabudowania przy
ul. św. Marka – powstał „Hotel Saski”). Dekretem
cesarskim z sierpnia 1797 r. władze austriackie skonfiskowały
klasztor karmelitów bosych z kościołem św. Michała przy ul.
Senackiej, przenosząc zakonników do klasztoru w Czernej. W
zabudowaniach na ul. Senackiej umieszczono więzienie, dla którego
kościół stał się więzienną kaplicą. (Kościół zamknięto
w latach 1832–1835, zburzono w 1872 r).
Już w 1796 r. w zabudowaniach poduchackich umieszczono urząd
probierczy (w 1827 r. poduchacki szpital stał się własnością
gminy miasta Krakowa. W 1886 r. Rada Miejska zdecydowała o
budowie teatru miejskiego na miejscu zabudowań poduchackich – w
1888 r. zburzono szpital, a w 1892 kościół).
W 1802 r. księży emerytów przeniesiono do dawnego
klasztoru duchaczek, które decyzją władz z 1801 r. zostały
osadzone w klasztorze karmelitów trzewiczkowych przy kościele św.
Tomasza na ul. Szpitalnej, z którego zakonnicy przeszli do
klasztoru na Piasku. (Opracowania podają, że karmelici opuścili
klasztor już w 1787 r. (jednak zakonnicy mieszkali w klasztorze
do 1791 r.) oraz że duchaczki zostały przeniesione na ul.
Szpitalną już w 1794 r., kiedy władze pruskie zajęły klasztor
na szpital wojskowy).
W 1801 r. należące do augustianów-eremitów klasztor i
kościół św. Katarzyny na Kazimierzu władze zajęły na
magazyny zboża, siana i słomy, pozwalając zakonnikom mieszkać
w niewielkiej części zabudowań i płacąc czynsz za
wykorzystywane pomieszczenia. W 1803 r. norbertanki opuściły
klasztor i kościół św. Norberta przy ul. Wiślnej, przenosząc
się do klasztoru na Zwierzyńcu, a ich zabudowania władze
przekazały w 1808 r. parafii greckokatolickiej oraz
uniwersyteckiej drukarni akademickiej. Klasztor marków przy ul.
św. Marka, zamieszkany przez trzech zakonników, władze przejęły
w 1807 r., umieszczając w nim księży emerytów usuniętych z
dawnego klasztoru duchaczek. (Księża emeryci uzyskali pełnię
praw do budynków w 1817 r.).
W latach 1810–1815 Kraków znajdował się w granicach
Księstwa Warszawskiego. Władze kontynuowały do 1812 r. dzierżawę
zabudowań klasztoru augustianów-eremitów na Kazimierzu. W 1812
r. dekretem księcia warszawskiego Fryderyka Augusta odebrano
bonifratrom zniszczony klasztor i kościół św. Urszuli przy ul.
św. Jana, przenosząc zakonników do dawnego klasztoru trynitarzy
na Kazimierzu, a opuszczone budynki w 1813 r. przeznaczono na
sprzedaż w drodze licytacji. (Zabudowania przy ul. św. Jana w
1818 r. kupił kupiec Maciej Knotz i użytkował jako zaplecze
oberży „Pod królem węgierskim”, późniejszego „Hotelu
Saskiego”).
Jesienią 1815 r. decyzją trzech mocarstw powołano Wolne,
Niepodległe i Ściśle Neutralne Miasto Kraków i jego Okręg.
Dwa klasztory dominikanek z ul. Stolarskiej zlikwidowano już w
1812 r., przenosząc zakonnice do klasztoru na Gródku. Budynek
dawnego tzw. klasztoru większego kupił na licytacji w 1818 r.
Michał Filipowski; dawny tzw. klasztor mniejszy oraz budynek
szpitala ubogich wdów nabył wówczas Józef Leszczyński.
W 1815 r. augustianie-eremici odzyskali klasztor i kościół
św. Katarzyny. W 1823 r. planowano sprzedaż budynków
klasztornych, lecz wobec ogromnego zniszczenia kościoła (w 1786
r. mury nadwerężyło trzęsienie ziemi) w 1827 r. Senat Wolnego
Miasta Krakowa zdecydował o jego zburzeniu. Decyzję anulowano w
1828 r., a w latach 30. XIX w. staraniem komitetu odnowy kościoła
rozpoczęto restaurację zabudowań. W 1816 r. dawny klasztor
karmelitanek bosych i kościół św. Marcina przy ul. Grodzkiej
stały się własnością gminy ewangelickiej. W 1823 r. na
licytacji sprzedano małżeństwu Kozłowskim budynek dawnego
klasztoru duchaczek. W tym też roku kupiec Józef Derycha na
licytacji nabył opuszczony budynek klasztoru koletek na Stradomiu
(zakonnice w 1820 r. decyzją Senatu Wolnego Miasta Krakowa
przeniesiono do klasztoru bernardynek przy ul. Poselskiej), a następnie
odsprzedał małżeństwu Rotarskim.
Krakowskich klasztorów żeńskich prowadzących pensje dla
dziewcząt, tzn. klarysek, prezentek i wizytek, oraz dwóch
klasztorów męskich, kapucynów i reformatów, w żaden sposób
nie dotknęły zmiany wprowadzone przez prymasa Poniatowskiego, władze
austriackie czy w czasach Księstwa Warszawskiego. Niektóre
krakowskie klasztory – bernardynów ze Stradomia, bernardynek z
ul. Poselskiej, dominikanek z Gródka, karmelitów bosych z ul.
Senackiej, karmelitów trzewiczkowych z Piasku, karmelitanek
bosych z Wesołej, norbertanek ze Zwierzyńca – musiały przyjąć
zakonników i zakonnice ze zlikwidowanych klasztorów z terenu
Krakowa.
Czasem władze austriackie, a potem także Księstwa
Warszawskiego, zajmowały jedynie część zabudowań krakowskich
zgromadzeń: w klasztorze bernardynów na Stradomiu umieszczono
piekarnię dla wojska i skład mąki, u dominikanów na ul.
Stolarskiej mieścił się magazyn soli skarbowej, w klasztorze
franciszkanów był skład tytoniu i sprzętu wojskowego, na
dziedzińcu klasztoru kanoników regularnych św. Augustyna na
Kazimierzu umieszczono piekarnię wojskową, w klasztorze karmelitów
trzewiczkowych na Piasku znajdowała się szkoła niemiecka, potem
lazaret i więzienie dla żołnierzy, u misjonarzy na Stradomiu
zlokalizowano magazyn wódek skarbowych, u paulinów na Skałce
umieszczono lazaret, pralnię lazaretową oraz magazyn słomy i
siana, a część kolegium pijarów zajęto na areszt policyjny.
***
Klasztory, nie tylko krakowskie, posiadały w Krakowie (w
obrębie murów obronnych) nieruchomości nie będące siedzibą
zgromadzenia, lecz stanowiące źródło dochodów jako kamienice
czynszowe. Po kasacie zakonu jezuitów nieruchomości nie będące
ich siedzibami Komisja Edukacji Narodowej przekazała Akademii
Krakowskiej (kamienica przy ul. Szczepańskiej) lub Radzie miasta
Krakowa (kamienica przy ul. Szpitalnej), jednak większość została
sprzedana osobom prywatnym. Opis do planu Krakowa z 1785 r.
wymienia kamienice należące do bonifratrów, dominikanów,
duchaków, franciszkanów, karmelitów bosych i prezentek.
Wymienia także własności klasztorów pozakrakowskich –
cystersów mogilskich, benedyktynów tynieckich, kamedułów bielańskich,
cystersów jędrzejowskich, norbertanów hebdowskich. Po
zlikwidowaniu w 1788 r. przez prymasa Poniatowskiego krakowskiego
klasztoru duchaków trzy należące do nich kamienice stały się
własnością Rady miasta Krakowa. Do czasów Wolnego Miasta
Krakowa nie zmienił się stan własności dominikanów,
franciszkanów i prezentek. Zajmując w 1797 r. klasztor karmelitów
bosych na ul. Senackiej, władze przejęły także kamienicę przy
ul. Poselskiej. Zniszczona kamienica bonifratrów przy ul.
Szewskiej została sprzedana na początku lat 90. XVIII w. W 1787
r. cystersi jędrzejowscy sprzedali kamienicę przy ul. św. Jana
Hugonowi Kołłątajowi, a w 1788 r. cystersi mogilscy sprzedali
część krakowskich zabudowań małżeństwu Kirchmajerom. Pod
koniec XVIII w. krakowskie nieruchomości sprzedali mieszczanom
benedyktyni z Tyńca, cystersi ze Szczyrzyca i norbertanie z
Hebdowa. Nadal posiadali swe własności przy ul. Gołębiej
kameduli bielańscy oraz przy ul. św. Krzyża cystersi mogilscy
***
Zmiany spowodowane pierwszym rozbiorem Polski i kasatą
zakonu jezuitów rozpoczęły proces zmieniania Krakowa poprzez
likwidację licznych na jego obszarze klasztorów. W ciągu raptem
półwiecza uległ ogromnemu przeobrażeniu tworzony przez wieki
krajobraz wpisanych w strukturę miasta zgromadzeń zakonnych –
przestało istnieć 21 klasztorów: benedyktynek (na ul. św.
Marka), bernardynów (na ul. św. Jana), bernardynek na Stradomiu,
bonifratrów (na ul. św. Jana), bożogrobców na Stradomiu,
dominikanek (dwa przy ul. Stolarskiej), duchaczek (na pl. św.
Ducha), duchaków (na pl. św. Ducha), jezuitów (klasztor przy Małym
Rynku, nowicjat na pl. Szczepańskim, kolegium przy ul.
Grodzkiej), karmelitów trzewiczkowych (na ul. Szpitalnej),
karmelitów bosych (na Wesołej oraz przy ul. Senackiej),
karmelitanek bosych(na ul. Grodzkiej), koletek na Stradomiu, marków
(na ul. św. Marka), norbertanek (na ul. Wiślnej), szarytek (na
ul. św. Jana) i trynitarzy na Kazimierzu. Przetrwały te budynki
klasztorów, które stały się siedzibą innych zgromadzeń:
duchaczki umieszczono w pokarmelickim klasztorze przy kościele św.
Tomasza, klasztor marków zajęli księża emeryci, bonifratrzy
przejęli klasztor trynitarzy na Kazimierzu. Gmina ewangelicka zajęła
pokarmelitański klasztor przy kościele św. Marcina, a dawny
klasztor norbertanek przekazano parafii greckokatolickiej.
W XIX w. jezuici odzyskali klasztor przy kościele św.
Barbary. Jezuici na mocy decyzji papieskiej przestali być
zakonnikami; bożogrobcy, duchacy, marki i trynitarze ze
zlikwidowanych krakowskich klasztorów stopniowo wymarli; pozostałe
zgromadzenia skupiły się w jednym klasztorze na terenie miasta
lub w okolicy. Bonifratrzy, duchaczki i szarytki uzyskali nowe
siedziby na terenie miasta.
Początkowo zabudowania poklasztorne nie znikały z
panoramy miasta. Były zajmowane przez inne zgromadzenia (albo
krakowskie, albo nowo przybyłe, jak bazylianie), przekształcano
je też na szpitale, koszary, magazyny dla wojska, siedziby urzędów.
Często jednak opuszczone niszczały i były sprzedawane na
publicznych licytacjach, a następnie przebudowywane, np. na
zajazdy lub domy prywatne. W ramach przekształcania Krakowa w
nowoczesne miasto zburzono kościół św. Szczepana i pojezuickie
zabudowania na obecnym pl. Szczepańskim. Zmiany te nie zawsze były
jednak odnotowywane przez urzędników sporządzających spisy
krakowskich nieruchomości – często nadal wpisywano znanych od
wieków właścicieli. Po latach o dawnych krakowskich klasztorach
o średniowiecznym nieraz rodowodzie przypominają nazwy: ul.
Koletek czy pl. św. Ducha, jednak częściej możemy o nich
jedynie przeczytać w przewodnikach opisujących dzieje
zabytkowych krakowskich budynków.

Klasztory istniejące w 1771 r. na terenie miast Krakowa,
Kazimierza (ze Stradomiem), Kleparza oraz
przedmieść obecnie w granicach miasta Krakowa, Dzielnica I Stare
Miasto.

Kamienice należące w 1773 roku do klasztorów na terenie miasta
Krakowa
Tekst pochodzi z półrocznika Hereditas Monasteriorum vol. 5,
2014, s. 27–41, autorka - Kamila FOLLPRECHT